Dehnabi A, Radsepehr H. The efficacy of cognitive-behavioral group therapy on body image concern and improvement of cognitive flexibility in women with systemic lupus erythematosus. jdc 2017; 8 (3) :146-155
URL:
http://jdc.tums.ac.ir/article-1-5268-fa.html
دهنبی عالمه، رادسپهر حمید. اثربخشی گروهدرمانی شناختی ـ رفتاری بر نگرانی از تصویر بدن و بهبود انعطافپذیری شـناختی زنان مبتلا به لوپوس اریتماتوزوس سیستمیک. پوست و زیبایی. 1396; 8 (3) :146-155
URL: http://jdc.tums.ac.ir/article-1-5268-fa.html
1- دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، سبزوار، ایران
2- دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، سبزوار، ایران ، h.radsepehr@gmail.com
چکیده: (5031 مشاهده)
زمینه و هدف: افراد مبتلا به لوپوس اریتماتوزوس سیستمیک رویکرد انعطافپذیری در مواجهه با استرس نداشته و در بهکارگیری مهارتهای شناختی ضعف دارند. پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر گروه درمانی شناختی ـ رفتاری بر کاهش استرس ادراکشده از تصویر بدن و بهبود انعطافپذیری شناختی زنان مبتلا به لوپوس اریتماتوز سیستمیک انجام پذیرفت.
روش اجرا: در این پژوهش، 24 نفر از زنان مراجعهکننده به کلینیکهای منتخب روماتولوژی مشهد در سال 95-1394 انتخاب شدند و بهطور تصادفی در دو گروه آزمایش (گروه درمانگری شناختی ـ رفتاری) و کنترل قرار گرفتند. قبل و بعد از انجام مداخلات، پرسشنامههای استرس و نگرانی از تصویر بدن (Body image concern inventory [BICI])، انعطافپذیری شناختی (Cognitive flexibility inventory [CFI])، رضایتمندی مراجع (client satisfactory questionnaire [CSQ]) و شاخص بهبود کلی بالینی (Global improvement scale [CGI]) پر شدند. دادهها با استفاده از آزمون t مستقل و تحلیل کواریانس چندمتغیری (MANOVA) در نرمافزار 19SPSS با سطح معناداری 05/0 تحلیل شدند.
یافتهها: گروه درمانی شناختی ـ رفتاری در مقایسه با گروه شاهد، کاهش معنادار استرس و نگرانی از تصویر بدن و بهبود بیشتر انعطافپذیری شناختی داشتند (001/0P<). آزمودنیهای گروه آزمایش در مقایسه با گروه شاهد میزان رضایت از درمان و بهبودی کلی خود را بهطور معناداری بالاتر ارزیابی کردند و بهبودی آنها در تمام متغیرهای پژوهش بیشتر از گروه شاهد بود (001/0P<).
نتیجهگیری: گروه درمانی شناختی ـ رفتاری در کاهش نگرانی از تصویر بدن و بهبود انعطافپذیری شناختی زنان مبتلا به لوپوس اریتماتوز سیستمیک مؤثر است.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1396/10/6 | پذیرش: 1396/10/6 | انتشار: 1396/10/6