Yari M, Shafiabady A, Hasani J. Comparing the efficacy of emotion-focused cognitive-behavioral therapy with mindfulness based cognitive
therapy on body image and cognitive fusion in adolescent girls interested in cosmetic surgery. jdc 2020; 11 (2) :107-118
URL:
http://jdc.tums.ac.ir/article-1-5459-fa.html
یاری مرسده، شفیعآبادی عبدالله، حسنی جعفر. مقایسهی اثربخشی درمان شناختی ـ رفتاریِ هیجانمدار با شناخت درمانی مبتنی بر ذهنآگاهی بر تصویر بدنی و آمیختگی شناختی در نوجوانان دختر متقاضی جراحی زیبایی. پوست و زیبایی. 1399; 11 (2) :107-118
URL: http://jdc.tums.ac.ir/article-1-5459-fa.html
1- گروه روانشناسی، دانشکدهی علوم انسانی، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد، ایران
2- گروه مشاوره، دانشکدهی روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران ، ashafiabady@yahoo.com
3- گروه روانشناسی، دانشکدهی روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
چکیده: (2702 مشاهده)
زمینه و هدف: جراحی زیبایی بهعنوان گونهای خاص و رایج در فرهنگ تغییر بدن، همواره موضوعی بحثبرانگیز در جامعهی معاصر بوده است. پژوهش حاضر با هدف مقایسهی اثربخشی درمان شناختی ـ رفتاری هیجانمدار با شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر تصویر بدنی و آمیختگی شناختی نوجوانان دختر متقاضی جراحی زیبایی انجام گرفت.
روش اجرا: این مطالعهی مداخلهای نیمهآزمایشی، با طرح پیشآزمون ـ پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعهی آماری تحقیق را کلیهی دانشآموزان دختر مقطع متوسطه دوم در شهر تهران سال تحصیلی 98-1397 تشکیل دادند. از این جامعه،30 دانشآموز براساس روش نمونهگیری خوشهای انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. قبل و بعد از انجام مداخلات، پرسشنامهی چندبعدی خود ـ بدن (MBSRQ) و پرسشنامهی آمیختگی شناختی (CFQ) پر شدند. دادهها با استفاده از روش تحلیل کوواریانس چند متغیره با سطح معناداری 05/0 تحلیل شدند.
یافتهها: نتایج نشان داد درمان شناختی ـ رفتاری و ذهنآگاهی در بهبود تصویر بدن نوجوانان دختر متقاضی جراحی زیبایی اثربخش بوده (05/0P<) و بین اثربخشی این دو شیوهی درمان، تفاوت معناداری وجود ندارد (0662/0P<).
نتیجهگیری: درمان شناختی ـ رفتاری هیجانمدار و شناخت درمانی مبتنی بر ذهنآگاهی در بهبود تصویر بدن و کاهش آمیختگی شناختی تأثیرگذار است و برگزاری کلاسهای بازآموزی و نظارت مستمر برای ثبات تغییرهای بهوجودآمده، ضروری به نظر میرسد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1399/7/8 | پذیرش: 1399/5/10 | انتشار: 1399/5/10