1- دانشگاه شاهد، تهران، ایران
2- گروه پوست، دانشگاه شاهد، تهران، ایران ، Sj812003@yahoo.com
3- گروه پزشکی اجتماعی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران
چکیده: (1911 مشاهده)
زمینه و هدف: شکایات بیماران از پزشکان و قصور پزشکی یکی از مسائل جدی و چالشبرانگیز در حرفهی پزشکی است. با توجه به اهمیت این مسأله و نبود اطلاعات کافی در مورد شکایات مربوط به پوست و زیبایی در نظام پزشکی، این مطالعه جهت بررسی و شناسایی شکایات ارجاعی در زمینهی پوست و زیبایی به سازمان نظام پزشکی تهران انجام شد.
روش اجرا: در این مطالعهی توصیفی ـ تحلیلی و گذشتهنگر، تمام پروندههای شکایت از قصور پزشکی در زمینهی پوست در نظام پزشکی استان تهران از سال 1393 لغایت 1398 مورد بررسی قرار گرفت و پس از گردآوری اطلاعات، دادهها به کمک نسخهی 25 نرمافزار SPSS تجزیه و تحلیل شدند.
یافتهها: از کل پروندهها 6/1% آنها مربوط به پوست و زیبایی بوده است. بیشتر شاکیان زن (8/79%) و مجرد (6/59%) و پزشکان متشاکی اکثراً مرد (8/79%) و پزشک عمومی (1/48%) بودند. بیشترین نوع مرکز درمانی مراکز خصوصی (2/95%) بودند. بیشترین شکایت از عوارض درمان (7/36%) و بیشترین آن مربوط به عوارض تزریق بوتاکس یا چربی (4/15%) و سپس عوارض لیزر (5/12%) بود. بیشترین نوع قصور بیاحتیاطی (30%) بود و 7/20% موارد بدون قصور اعلام شده بود. بیشترین درصد حکمها توبیخ کتبی و درج در پرونده (3/42%) بوده است.
نتیجهگیری: لازم است پزشکان از اعمالی که آگاهی و تبحر کافی در آن ندارند، دخالت در رشتههای غیرمربوط و کارهای غیرعلمی اجتناب نمایند. کاهش روابط مالی و تأکید بر تعامل مناسب پزشک با بیمار و رعایت تعهد حرفهای در پیشگیری از شکایات کمککننده است.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1399/12/24 | پذیرش: 1399/11/10 | انتشار: 1399/11/10