دوره 12، شماره 2 - ( تابستان 1400، دوره 12، شماره‌ 2 1400 )                   جلد 12 شماره 2 صفحات 90-81 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Fahim S, Ghazanfari Hashemi S, Taheri A, Teimourpour A, Esmaeili N, Ghandi N. Satisfaction of parents of children referring to the clinic of Razi Dermatology Hospital in 2018. jdc 2021; 12 (2) :81-90
URL: http://jdc.tums.ac.ir/article-1-5532-fa.html
فهیم شبنم، غضنفری‌ هاشمی سیدمحمد، طاهری احمدرضا، تیمورپور امیر، اسماعیلی نفیسه، قندی نرگس. رضایت‌مندی والدین کودکان مراجعه‌کننده به درمانگاه بیمارستان پوست رازی در سال 1397. پوست و زیبایی. 1400; 12 (2) :81-90

URL: http://jdc.tums.ac.ir/article-1-5532-fa.html


1- بخش پوست، بیمارستان رازی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
2- بخش رادیولوژی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران
3- مرکز تحقیقات سالک، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
4- گروه آمار زیستی و اپیدمیولوژی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
5- بخش پوست، مرکز تحقیقات بیماری‌های تاولی خودایمن، بیمارستان رازی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
6- بخش پوست، بیمارستان رازی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران ، Nghandi@tums.ac.ir
چکیده:   (1453 مشاهده)
زمینه و هدف: تاکنون ارتباط بین تجربیات بیماران و کیفیت خدمات ارائه‌شده به آنان به‌طور گسترده بررسی نشده است، اما شواهد نشان می‌دهد که بهبود تجربیات بیمار می‌تواند نتایج درمانی را بهبود بخشد. هدف این پژوهش تعیین رضایت‌مندی والدین کودکان مراجعه‌کننده به درمانگاه کودکان و عوامل مرتبط با آن بوده است.
 
روش اجرا: این مطالعه توصیفی با استفاده از پرسشنامه ازقبل طراحی‌شده Press Ganey به زبان فارسی و ازطریق مصاحبه با 207 نفر از والدین کودکان مراجعه‌کننده به درمانگاه کودکان بیمارستان پوست رازی در سال97 انجام شد.
 
یافته‌ها: از ۲۰۷ نفر شرکت‌کننده ۸۷ نفر پدر (۴۲%) و ۱۰۵ نفر مادر (7/50%) بودند. ۱۵ نفر باقی‌مانده نسبت‌های دیگری با کودک داشتند. رضایتمندی کلی (در پاسخ به سؤال «درمانگاه ما را به دیگران توصیه می‌کنید») 8/62% بود. همچنین 5/72% شرکت‌کنندگان معتقد بودند پزشک خود را به دیگران توصیه خواهند کرد. کمترین میزان رضایت مربوط به معرفی‌نکردن کارکنان درمانگاه و مشکلات در تنظیم وقت ویزیت بود. عواملی که بیشترین ارتباط را با رضایت کلی بیماران داشتند، به‌ترتیب شامل شاداب‌بودن ویزیت توسط پزشک، اطمینان داشتن به پزشک و توصیه پزشک به دیگران بودند.
 
نتیجه‌گیری: ارتباط بین پزشک و بیمار به‌طور معناداری با کیفیت تجربه بیمار در درمانگاه پوست کودکان ارتباط دارد. خانواده‌ها و بیماران در هنگام ارزیابی تجارب خود، ساده صحبت‌کردن و حساسیت پزشک را مشخصاً مورد توجه قرار می‌دهند.
واژه‌های کلیدی: رضایتمندی، کودک، والدین، پوست کودکان
متن کامل [PDF 272 kb]   (430 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/7/10 | پذیرش: 1400/5/16 | انتشار: 1400/5/16

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه پوست و زیبایی می‌باشد.

طراحی و برنامه نویسی: یکتاوب افزار شرق

© 2024 , Tehran University of Medical Sciences, CC BY-NC 4.0

Designed & Developed by : Yektaweb